• Blitzkrieg Franse Ardennen
  • en Mike Adamzek
  • LES RECHERCHES
  • GRAND MERE MOUSTACHE
  • De zoektocht naar oma snor

Ik had nog even lekker vakantie en Tim informeerde of ik zin had in een bliksembezoek aan de Franse Maas. Natuurlijk. Het zou een korte sessie zijn. Vrijdagochtend heen scheuren en zaterdag weer terug scheuren. Natuurlijk was ik hiervoor te porren. Snel even online de vergunningen regelen. Heerlijk is dit dat er steeds meer mogelijkheden zijn om tegenwoordig de benodigde vispapieren online te regelen.

Onderling afgesproken wat we meenemen en vrijdagochtend stond Tim vroeg op de stoep. Spullen ingeladen en gaan met die banaan. Eerst richting het fraaie Limburg  Dan de grens over door de Franse Ardennen om ons nog verder zuidelijk te laten afzakken. België een heerlijk land, onderweg werden we getrakteerd op een Guus Meeuwis soundtrack die we in ons lichaam konden voelen. Heerlijk die wegen in België.   Na heerlijke rit over de kedeng kedeng snelwegen te hebben gereden verlaten we de snelweg en laveren op kleine binnenwegen naar onze plek van bestemming. Eindelijk passeren we de Belgische Franse grens en zien La Meuse in de vallei onder ons kronkelen en meanderen. Een slang van water die zich in de loop der duizenden miljoenen jaren door de rotsbodem heeft ingesleten.

La meuse

Stuw 800px-Fépin_Barrage

We reden naar de stad van onze bestemming en zochten net buiten de stad naar een mooie stek. Net onder de stuw hebben we een drietal stekken bekeken. Een plek sprong daar bovenuit. Rust maar weinig ingooi ruimte. Maar het oog wil ook wat.

We besluiten om de moeilijke stek te gaan bevissen. Ten eerste worden we gehinderd door een steil talud dat begroeid is met allerlei struikje en boompjes. Had ik maar een zaag en snoeischaar bij me. Ik hou van tuinieren aan de waterkant.

De stroomnaad en het mooie bellenspoor bevindt zich aan de overkant, ver weg. En tijdens de eerste peilsessies blijkt ervoor een giga plaat te liggen die dicht begroeid is met wier. De vraagtekens reizen op. Wat gaan we doen, blijven en volharden of afdruipen naar een van de andere stekken die echt niet zo landschappelijk mooi zijn als deze plek? Het concert van de vele ijsvogels en het schitterende blauwe geflitst over het water is de druppel die de emmer liet overlopen.

The hardway dan maar, we blijven. Maar de schrik slaat ons toe, hoe gaat dat vannacht met ingooien, vier lijnen in het water en het drillen van de vis.

Met de spod hennep en monkey mix op de stekken gedeponeerd en vissen maar. De eerste die aan de bel trok was een brasem ah nee, hierna  een kleine kopvoorn. Het was wel fijn om even te wennen aan het drillen door het wier. Opgetuigd als een kerstboom komen ze aan de kant.Gaan we dat redden met een grote barbus vragen we ons af.

Al redelijk snel komen de scouts de plek op gezwommen, wat kleinere barbelen die toch  hard door de baitrunner gaan. Yes barbeel, wachten op de grote  dames.

We hadden ondertussen trek gekregen, ik besluit om hamburgers te gaan bakken. Ik vraag naar het gasstel aan Tim. O nee vergeten zowel Tim als ik. Allebei hadden we er op gerekend dat iemand het mee zou nemen. Niet getreurd Tim rijd even naar de supermarkt om een alternatieve verhittingsbron te gaan kijken. Opgetogen komt deze terug met 3 wegwerp barbecues. De fik erin en hamburgers erop als de kolen gloeien. Hierna even lekker bakje warm water  voor een heerlijk bakkie pleur. Het water kookt en we schenken het in de thermoskannen er komt een vreemd geurtje vanaf chemisch. Het lijkt wel of de geïmpregneerde zooi uit de kolen in het water is gekomen. Gooorrrrrrrrrr. Geen koffie dus. Te gelijkertijd een harde knal op de top en een gierende baitrunner. Het wordt een zware dril door het wier. Maar het lukt om de vis te landen. Een mooie zeventiger. Tot de avond regelmatig aanbeten barbeel, mooie kopvoorns waaronder een aantal mooie 50+ formaten en slijmjurken wisselen zich af.

Langzamerhand begint de schemering in te vallen, we  steken weer een wegwerp BBQ aan en warmen de Babi Pangang op.  En ben je bezig dan weet je het. Weer zo’n snoeiharde aanbeet, ik was aan de beurt om te drillen. Met souplese maar toch ook met ferme hand moet de barbeel weer door het wierbed worden gemanoevreerd worden.  De barbus has landed tijd om bij te laten komen en ons eten koud te laten worden. Tim bereidt snel de shoot voor, deze komt op de gevoelige plaat.

IMG-20150907-WA0000

Wat een mooie dame een dikke 8,3 lbs vis het is genieten ten top. van de mooie  goudkleurige barbelen. De aanbeten volgen zich snel op in de begin van de avond. We landen vele fraaie  8+ lbs exemplaren, dikke barbelen vrijwel allemaal zeventigers. Afgewisseld met mooie kopvoorns en wat slijmjurken. Deze nemen we op de koop toe die heerlijke brasems. Niet klagen maar dragen.

IMG-20150907-WA0001

Stevige dames bezoeken onze stek hopelijk komt Grand Mere moustache ook nog langs. Pas om 01.00 begint het rustig te worden. We besluiten lekker in de open lucht te slapen het ziet er naar uit dat het droog blijft. In de ochtend wordt ik gewekt door Tim zijn piepers. Hij staat alweer een mooie vis te drillen. Ik loop naar mijn hengels en zie dat mijn ledjes van de piepers branden. Ik kijk op mijn ontvanger, blijkbaar in de nacht hen ik  bij mijn ontvanger het geluid uitgezet. Aan allebei mijn hengel hangt vis, een barbusje en een kopvoorn. Goddamn blijkbaar onbewust trek in een ongestoorde nacht. Maar zo hoort het niet.

Om een uurtje of 11 besluiten we op te gaan ruimen en langzaam naar huis te keren. De teller staat op 15 barbelen,  5 kopvoorns waarvan een 56 cm exemplaar en 5 brasems. Koffie koffie koffie giert als een mantra door onze hoofden. Bij het eerste de beste tankstation  een flinke extra large cafeïne genuttigd. op de terugweg nog even  langs wat riviertjes om de boel te verkennen. In de middag  moe en voldaan terug thuis. Wat een weekend en super genoten allebei.